reklama

A načo sú nám humanitné vedy?

Byť učiteľ – to bolo kedysi niečo. Mal svoje postavenie, úctu, rešpekt, obdiv. Zbytočne sa o tom budeme baviť, čo bolo, bolo. Ja viem, časy sa menia a my musíme ísť s dobou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (62)

Vyspelé krajiny, vyspelé technológie, vyspelé systémy. Všetko okrem ľudskej mysle. Vyspelou a múdrou bytosťou nazýva človek sám seba, aj keď si bez pripomienky v mobile nedokáže zapamätať ani narodeniny vlastnej matky a bez internetu nepozná slová hymny. Veď áno, načo zaťažovať hlavu zbytočnosťami, keď je tu toľko prostriedkov, ktoré nám všetko uľahčia. A my potom máme priestor na dôležitejšie veci. A čo z toho, na čo ten čas míňame, je skutočne dôležité? A kto rozhoduje o tom, či je to dôležité?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď si sadnem na pohovku a čítam knihu, moja mama na mňa pozerá ako na blázna. Vraj na čo to robím? K čomu je to dobré? Veď na posteli ma predsa čaká kopa bielizne, ktorú treba vyžehliť. Hm, tak toto je pre mňa momentálne dôležitá úloha? A čo keby som si zajtra obliekla pokrčené tričko? Čo sa stane? Presne viem. Všetci sa na mňa budú pozerať ako na neschopnú ženskú, ktorá doma nič nerobí – ani len šaty si nežehlí. Koho zaujíma, že som namiesto toho prečítala Platónove Dialógy? Nikoho, pretože nie je podstatné, či máte poupratované vo svojej hlave, kým nemáte upratanú skriňu. Alebo si aspoň kúpte nové tričko. Nemáte naň peniaze? Nečudujem sa, veď čítaním filozofie si nezarobíte.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prečo sa ľudia tvária tak zvláštne, keď poviete, že študujete humanitné vedy? Prečo je psychológia, sociológia, filozofia či iné taká nepodstatná? Lebo to svetu nič neprináša. Lebo z toho chlieb nebude lacnejší. Ako by som tomu mohla protirečiť? Viem, že je to tak. Ale kedy sa to stalo? Ako sa to stalo? Že je dôležitejšie vedieť pracovať s počítačom ako vedieť pracovať s ľuďmi. Že sa zaujímame o to, ako funguje motor auta, ale nesnažíme sa porozumieť tomu, čo si myslí človek vedľa nás. Že tretina mojich priateľov chce byť právnikmi, aby riešili spory, na ktorých dobre zarobia, ale nikto nepremýšľa nad tým prečo spory medzi ľuďmi či krajinami vznikajú a ako im zabrániť. Tak veľmi sa snažíme porozumieť všetkému okolo nás, poznať toho čo najviac a pritom nerozumieme sami sebe. Prečo? Lebo to nie je užitočné. Vraj.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hoci sa pri mnohých projektoch pýtajú na názory a prognózy sociológov, politológov a iných lógov, málokto berie ich slová vážne. Lebo to nie sú fyzici, ani lekári, aby ich závery mali nejakú výpovednú hodnotu. Čo je na tom, že presedeli roky nad knihami, že majú do detailov prepracované tabuľky, výpočty, grafy a štatistiky? Nie, nechcem porovnávať náročnosť štiepenia jadra a sociologického výskumu. Ale prečo spoločnosť ovládlo presvedčenie, že snaha porozumieť ľudskej psychike je niečo, čo treba zaznávať? Mám pocit, že neexistuje nič komplikovanejšie, než to, čo sa odohráva v našich myšlienkach. Že nič nemá viac aspektov než osobnosť človeka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Alebo niekomu povedzte, že z Vás bude učiteľ. Väčšina reakcií, ktoré zažijete budú: „A tým sa chceš uživiť?“ „Vážne? A to načo?“ „Prečo neštuduješ niečo poriadne?“ Poriadne rozumejme niečo s elektrotechnikou, architektúrou, medicínou,... Skrátka niečo, čo Vás uživí. A kto bude učiť ich deti písať a počítať? Alebo ako vychádzať s ľuďmi? Ako sa správať v spoločnosti? Možno niekto, kto si nepotrebuje zarobiť na nájom. Alebo sa to naučia na internete.

Raz sa ma kamarát spýtal: „Hm, takže „humanitka“. Zaujímavé. A v tom akože vidíš svoju budúcnosť? Čo s tým chceš preboha robiť?“ Moja odpoveď? Mlčanie. Pretože má pravdu. Pretože moja túžba rozumieť sebe a ľuďom okolo mňa je zbytočná. Pretože učiteľ v zmysle poslania neexistuje. Pretože humanitní –lógovia nie sú vedci v pravom slova zmysle. Ale to je pravda môjho kamaráta, nie moja. Lebo aj ľudské presvedčenie je vec relatívna. Ale v tom nám veru ani teória relativity nepomôže. 

Kristína Laurová

Kristína Laurová

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Myšlienka je základná stavebná jednotka človeka. Preto kritériom ľudského zdravia či choroby by malo byť jeho myslenie. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu